2024. október 30. 16:33 - OldJohn

A Lembit tengeralattjáró

Az EML Lembit, az Észt Haditengerészet egyik legikonikusabb hajója, ma már a tallinni Észt Tengerészeti Múzeum egyik fő látványossága. Ez a Kalev-osztályú dízel-elektromos tengeralattjáró a brit Vickers-Armstrongs Ltd. gyárában készült, és 1936-ban bocsátották vízre.

img_20240820_131344.jpg

Az 1930-as évek közepén az észt kormány úgy döntött, hogy megerősíti az ország védelmi képességeit, és két tengeralattjárót rendelt az angol Vickers-Armstrongs vállalattól. A Lembit és testvérhajója, a Kalev, 1937-ben álltak szolgálatba az Észt Haditengerészet kötelékében. A hajók személyzetét 1935–1937 között Nagy-Britanniában képezték ki.

A Lembit 59,5 méter hosszú, 7,24 méter széles,és maximális merülési mélysége 90 méter.

A hajtását 2 db 600 LE-s Vickers-Armstrongs dízelmotor, és 2 db 395 LE-s Metropolitan-Vickers elektromos motor biztosította.

Sebessége vízfelszínen 13,7 csomó, merülésben pedig 8,7 csomó.

34 fős legénységéből 4 tiszt volt.

Fegyverzete 8 torpedóvető csőből, 24 víziaknából, egy 40 mm-es Bofors gépágyúból és egy 7,71 mm-es Lewis-géppuskából állt.

1940-ben, Észtország szovjet megszállása után, a tengeralattjáró a Szovjet Haditengerészethez került. A szovjeteket az észt személyzet tagjai segítették a számukra idegen angol hajó üzemeltetésében. A második világháború alatt a hajó számos bevetésen vett részt a Balti-tenger térségében. Testvérhajója 1941-ben süllyedt el. 1944-ben a hajó megkapta a Vörös Zászló érdemérmet.

A háború után a Lembit a Szovjetunió kötelékében marad, mint kiképzőhajó. 1979-ben került vissza Észtországba, és 1985 óta múzeumhajóként szolgál Tallinnban. A hajót a Hidroplánkikötőben állították ki, ahol a látogatók megismerhetik a tengeralattjáró történetét és technikai részleteit. Aki a hajózás iránt érdeklődik, annak érdemes ellátogatnia a múzeumba, ha a Tallinban jár. A Lembit mellett számos más történelmi hajó és tengeri eszköz is megtekinthető itt, így a látogatók átfogó képet kaphatnak az észt tengerészet múltjáról és jelenéről.

 

img_20240820_121654.jpg

img_20240820_121615.jpg

 

img_20240820_122153.jpg

img_20240820_122109.jpg

img_20240820_122051.jpg

img_20240820_122016.jpg

img_20240820_122200.jpg

img_20240820_122248.jpg

img_20240820_122236.jpg

img_20240820_122205.jpg

img_20240820_122427.jpg

img_20240820_122405.jpg

img_20240820_122316.jpg

img_20240820_122302.jpg

img_20240820_122531.jpg

img_20240820_122509.jpg

img_20240820_122427_1.jpg

img_20240820_122635.jpg

img_20240820_122615.jpg

img_20240820_122602.jpg

img_20240820_123240.jpg

img_20240820_123156.jpg

img_20240820_122835.jpg

img_20240820_122659.jpg

img_20240820_123406.jpg

img_20240820_123300.jpg

img_20240820_121810.jpg

img_20240820_131344.jpg

img_20240820_131025.jpg

img_20240820_125111.jpg

img_20240820_124725.jpg

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jarmuvekamultbol2.blog.hu/api/trackback/id/tr9918720146

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.11.01. 10:46:53

Sose hallottam róla. Köszönöm!

OldJohn 2024.11.01. 16:05:51

@_kolléga_: A Vesikko tengeralattjárót is láttam, de csak hajóról nézve, úton Stockholm felé. A szigetre már nem volt időm kimenni. Talán egy következő alkalommal. Aki arra jár, egy kompozással mindkettőt megnézheti akár egy napon is. Persze érdemes több időt szánni rá.
süti beállítások módosítása